lauantai 13. heinäkuuta 2013

Tuulonen Adventure

Tuulonen Adventure, kuntosarja, voitto!

Oltiin paikalla hyvissä ajoin ja reitin suunnitteluun meni vain 30 min ja tavaratkin olivat valmiina niin jäi sitten ylimääräistä aikaa melkein tunnin verran.

Lähtöpuhuttelu 9:55 olisi voinut olla hieman täsmällisempi ja noita sääntöjä olisi voinut hieman kerrata kun niitä monet venyttivät aika pitkällekin. Lähtöpaukku tuli noin 10:01.

T1 Etsi sana. Kilpailu alkoi talon kiertämisellä ja sen jälkeen etsittiin lähistöltä 5 rastia joilla oli joku kirjain. Niistä piti muodostaa sana ja mulla löi nuppi tyhjää mutta Merja keksi sen nopeasti ja sana oli "Sahti" ja päästiin jatkamaan matkaa.

R1 Liikuntakeskus ja tämä oli tehtävärastin väliaika leima.

R2 Juostiin rastille joka oli noin 30m rannasta ja sinne piti kahlata leimaamaan. Tämä oli virkistävää koska vesi vanhin voitehista. Edellä meni 5 kanoottia mutta kuittasimme niistä 2 nopeasti tuossa lähtö melonta hässäkässä.

R3 Melottiin rastille kolmantena ja se oli helppo havaita kun oli laiturilla.

R4 Jatkettiin edellämenevien vanavedessä ja ranta oli pieni joten siihen aitio paikalla kanootti parkkiin ja leimaus.

R5 Juostiin liivit päällä rastille tietä ja polkua pitkin jossa oli hieman risukkoa. Rasti oli helppo poimia ja tämä samainen rasti haetaan sitten pyörällä vielä myöhemmin.

R6 Juostiin takaisin kanootille ja leimattiin uudestaan melontarannassa, koska 4 ja 6 rastit olivat samoja.

R7 Melottiin lähes koko järven poikki takaisin lähtörantaan ja ohitettin yksi joukkue joten oltiin tässä vaiheessa tokana. Melontaa tuli yhteensä 5,3km

T2 Vesiastian täyttö. Tämä oli helppo rasti, koska meillä kartta ja määrite oli karttamuovissa, joten rannasta veden kantaminen oli helppoa ja johdossa ollut joukkue näytti käyttävän samaa metodia. Nyt ei tarvinnut turvautua omiin kenkiin, jotka olisivat olleet varmaankin hyvä toinen vaihtoehto.

R8 Liikuntakeskus. Juostiin takaisin lähtöpaikalle ja jatkettiin pyöräilyllä.

R9 Pyöräily alkoi surkeasti kun karttaa taittaessa jätin lähtörastin piiloon ja kuvittelin muistavani mitä tietä pitää seurata. Sehän meni pieleen ja tuli ainakin 1,5km pummi fillarilla ja siinä tohinassa meni 3 joukkuetta edelle. En näköjään opi tuota vauhdin muutosta sitten millään. Rasti kuitenkin löytyi helposti koska stoppari oli selkeä sähkölinja.

R10 Pyöräiltiin varmaa reitinvalintaa peltojen keskellä vaikka edellämenevä joukkue valitsi vasemman kautta menevän vaihtoehdon ja kun meillä menee toi polkupyöräily hitaasti niin tietä pitkin meidän kannattaa päästellä. Saatiin tällä välillä ohitettua yksi joukkue ja näköjään kärjen tuntumakin oli suht lähellä vielä. Ajattelin vieläkin tuon pummin vaikutusta sijoitukseen ja arvelin sen vaikuttaneen tosi paljon. Eri reitinvalinnoista johtuen tarkkaa sijoitusta oli vaikea päätellä tässä vaiheessa.

R11 Jatkettiin peltoja ja tietä pitkin kohti rastia ja stopparit olivat taas hyviä joten hätää ei ole. Vauhti ei päässyt karkaamaan kun Merja jarrutteli aika usein ja jouduin siitä huomauttelemaan että mää poljen täysiä ja toinen jarruttaa menoa. Taisi olla aika jännää päästellä oikeen kunnon polkuja vetonarun kanssa. Polut olivat selkeät ja näköjään kisa sarja oli täällä jo mennyt kun oli hyvä juntu päästellä rastille saakka.

R12 Juntu jatkui joten ajettiin pyörällä vielä eteenpäin ja sitten jouduttiin alamäessä taluttamaan metsässä kunnes päästiin isommalle polulle, josta pyöräily jatkui lajinvaihtorastille. Tässä meni pari tiimiä ohi.

R13 Suunnistettiin seuraavat rastit jalkaisin ja poluilla oli kuhinaa. Taisi olla myös kilpa-sarjalaisia samoilla rasteilla ja tuntui että kaikki menee meistä ohi. Varmasti mentiin harjannetta ja rasti stopparina taas toimi sähkölinja.

R14 Tänne meni suora polku ja rastille tultiin samaan aikaan toisen tiimin kanssa. Päästin heidät edelle ja peesattiin samaa polkua heidän kannoilla.

R15 Juostiin tiimin kannoilla ja olin tarkkana ja huomasin supan eli nyt meidän piti mennä metsään kohti rastia ja oltiin hiljaa kun toinen tiimi jatkoi matkaa. Supasta suunta ja laskeuduttiin tokaan suppaan jossa rasti oli ja jatkettiin suorastille.

R16 Matkalla tänne tiimi tuli vastaan ja tuumasin että kyllä rastin tuolta pitäisi löytyä ja vedin heidät mukana tälle rastille kun tiesin etteivät he ole käyneet ollenkaan edellisellä rastilla ja siinä päästiin hyvin heidän edelle.

R17 Noustiin pieni mäki ylös (Merja huom. valtaisa mäki kuulemma ainakin 100m korkea) ja jatkettiin tuloharjannetta pitkin takaisin tutulle rastille jonne jätimme pyörät.

R18 Vetonaru kiinnni ja naru kireelle. Pyörällä mentiin se mitä päästiin ja juuri ennen käännöstä joku paikallinen haahuilija meinas pysäyttää autonsa meidän ajolinjalle vaikka sillä olis ollu tilaa mennä kunnolla sivuun. 12 tie alitettiin rummun kautta ja siinä vähän talutettiin sekä muitakin joukkueita oli paikalla. Yhdellä tiimillä toisen pyörästä oli hajonnut takavaihtaja ja toinen työnsi yhdistelmään eteenpäin. Tällä kivirastila oltiin jo käyty eli sinänsä tuttu mutta tuliin eri kautta ja meidän metsä oikaisukin meni pitkäksi ja kannoin molempia pyöriä keskellä ryteikköä jonkun 50m kunnes päästiin takaisin tielle ja rasti löyty helposti kun toinen tiimi oli samaan aikaan rastileimalla.

R19 Ajattelin kun kerran oiottiin niin oiotaan kunnolla ja jatkettin sitä linjaa ja päästiin ekä ylitys helposti mutta sitten pitempi väli meni ihan ryteikköön ja yksi paikallinen tuumasi että kun tuota sähkölinjaa seuraa niin tie tulee pian vastaan ja siitä oli kuulemma menny jo ainakin 6 joukkuetta. Toisen tiimin kanssa huudeltiin niitä näitä siellä ryhteikössä ja homma ei edennyt yhtään mutta tie lopulta löytyi ja ryteikkö päästi meidät syleilystään. Rasti tuli helposti vastaan seuraavan polun varresta.

R20 Liikuntakeskus. Oiottiin taas polkuja pitkin kun kerran tämä oli valittu ja luulin taas että kaikki muut on menneet meistä ohi. Kun päästiin kunnon pikitielle niin lisäsin vauhtia kunnolla ja takaa alkoi kuulumaan jotain apua huutoja kun kuulemma mentiin liian lujaa. Ehkä mentiin lähellä neljääkymppiä mutta mikäs autotiellä on päästellä. Kun tultiin vaihtoon niin kuuluttaja väitti meidän olevan paalulla ja enhän mää sitä ees heti uskonut kun siellä ryteikössä sähellettiin. Pyöräilyä tuli yhteensä 17,1km.

T3 Mölkky. Merja oli haka tässä lajissa ja sai 3 pölkkyä rajatun alueen ulkopuolelle ja mä vain yhden. Saatiin lupa jatkaa ja sännättiin johdossa vikoille suunnisturasteille sen mitä jaloista päästiin.

R21 Tämän otin varmasti Lammin keskustan kautta tietä pitkin jottei tuli töpeksittyä ja suunnittelin seuraavia rastivälejä siinä samalla.

R22 Tännen mentiin kuumaa pikeä pitkin ja ei ollut juurikaan varjoja tarjolla kunnes ihan rastin lähellä. Päästiin ihan suoraan rastille nyt alkoi näyttämään hyvältä. Kukaan ei hiillostanut ja kärjessä oltiin, tietty jännittää onko leimaukset onnistuneet kun mitään tarkistuslipukkeita ei ole.

R23 Polku haarautui kerran vaikka kartassa ei sitä näkynyt mutta menin suunnalla rastin suuntaan ja se löytyi öljysäiliön vierestä. Matkalla tänne juomat oli juotu joita kaiken kaikkiaan oli varattuna 2,25l meille molemmille yhteensä.

R24 Liikuntakeskus, Maali. Kuuluttaja hehkutti kun lähestyttiin maalia yhdessä ja maalileima. Vieläkin jännitti oliko kaikki leimat kunnossa mutta kun tuli ok kuittaus niin riemu repesi! Voi tätä onnen päivää ja kaikesta sekoilusta huolimatta olimme maalissa voittajina! On se vaan hienoa!

Matkat:
Pyörä 17km 01:14:11
Juoksu/Suunnistus 12,6km 01:23:38
Melonta 5,3km 00:46:27
Tehtävä 0,1km 00:13:11

kartta klik

lisätty reittikartta täysi reso klik ja kuva